Tánc szerepe a dicsőítésben




Sokan kérdezik, mi keresnivalója van táncnak az istentiszteleteken. Sokan egyenesen elutasítják, sokan csak idegenkednek tőle, de kevesen ismerik fel igazán a jelentőségét. Sajnos olyat is olvasni, hogy a tévtanítások közé sorolják a táncot támogató bibliaértelmezéseket, mondván „A hit hallásból van” (Rómaialkoz írt levél 10,17), pedig a Biblia több helyen kifejezetten utasít bennünket  a táncra. Honnét van ez a polémia, hiszen a Biblia egyértelműen beszámol táncról, mint pozitív dologról?

Mivel a tánc a zenéhez hasonlóan nagyon illékony műfaj, jórészt csak áttételes információink vannak a tánc történetéről. A korai egyház minden valószínűség szerint a korabeli zsidó hagyományoknak megfelelően tánccal is imádta Jézust. A változások később, a pogánykereszténység erősödésével, és párhuzamosan megjelenő és fokozatosan beépülő újplatonikus és a gnosztikus tévtanítások megjelenésével kezdődtek.

A tánc megítélése a kereszténység korai szakaszában

Anélkül, hogy nagyon elmélyednénk a filozófiában néhány mondatban leírom ezt  a két irányzatot, mert mind az akkori világot, mind a most körülöttünk levőt jobban meg fogjuk érteni. Mindkét irányzatnak jellemzője a test és a lélek szétválasztása, a „szellemi” világ felemelése, a test elutasítása.

A gnózis tudást, igazi tudást jelent. Fő gondolata, hogy az üdvösség az igazi (és elrejtett, titkos) tudásban található meg: az ember elszakadt isteni eredetétől, még előkelő származását is elfelejtette, visszatérni csak a gnózis, azaz az igazi tudás segítségével tud. (Tehát nem Jézus váltsága által.) A legmagasabb szintem levő ember a beavatott, aki teljesen szellemi, az „átlag” a lelki ember, míg a legalacsonyabb fokozaton a testi ember van. Jellemzője a dualizmus, a jó és a rossz harca, mintha Isten és a gonosz egyenlő fél lenne.
 Nem egységes tanításról van szó, hanem inkább egy gyűjtőfogalom. Jellemzője a szinkretizmus, a különböző vallási elemek összeolvasztása. A gnózis veszélyessége épp ebben a gyűjtő jellegben van, mert magába olvasztotta a kereszténységet is, ami miatt nehezebb észrevenni az elcsúszást. Nagy harc folyt az első századokban a gnoszticizmus ellen.
Egyes vélemények szerint már az első században kezdett megjelenni a gnózis, és a kanonizáció (a Biblia könyveinek kiválasztása) épp emiatt az irányzat kezdődött meg. Több gnosztikus írás maradt fenn. Néhány közülük: Evangélium Mária szerint, Jézus Krisztus bölcsessége, Júdás evangéliuma. Legjelentősebb a Nag Hammádi-i lelet, amelyet Nag Hammádi-i könyvtár néven is ismernek. 1945-ben találtak rá a 13 kódexre amiben 51 könyv van.   A gnoszticizmus ma is jelen van, különböző elméletekben, filmekben bukkan fel, mint titkos tudás. (Pl.: ezotéria, a da Vinci-kód.)

Az újlpatonizmus, mint a neve is mutatja Platón tanításaiból fejlődött ki, de magába szívott sok perzsa hatást is. Az újplatonizmus fő gondoldata a világ megkettőzése: minden itt látható dolog a szellemben már meglevő gyengébb változata, tükröződése. A gnózishoz hasonlóan ez az irányzat is alacsonyabb rendűnek tartja a testet, a földi látható világot. A test a bukott világhoz kötődik, ami szennyes, és elpusztul. A legalsó, legalantasabb létezési forma. Ez a nézet viszont teljesen ellenkezik a Bibliával, amiben azt mondja Isten a teremtett világra, hogy jó. (Mózes 1. könyve 1,1-) Az újplatonizmus nem áll olyan élesen szemben a kereszténységgel, ezért észrevétlenül beszivárgott, és olyannyira beépült, hogy nagyon meghatározó lett a keresztény tanok kilalakulásában. A mai napig jelen van ez a tévtanítás a test, a földi dolgok alsóbbrendűségének tanítása

Hogy is jön mindez a tánchoz? Az ókeresztény egyházban ezek a tanítások adták meg az a szemléletet, ami az egyik fő oka volt a tánc elutasításának. Testi, fölösleges és alantas dolognak tartották a táncot. Bűnösnek tartották a táncosokat annyira, hogy Augusztinus a táncosnők megkeresztelését is megtagadta.

A másik ok a tánc háttérbe szorulásának a tánc pogány vallásokhoz kötődés volt. Az ősidőktől kezdve szervesen kötődött a tánc a szakralitáshoz, gyakran varázslók-papok vezették még a nép táncát is. Gyakoriak voltak a féktelen mulatozások, amik nem ritkán szintén vallási rítushoz kapcsolódtak. (Pl. Dionüszos kultusz.) Rontotta a helyzetet, hogy Konstatnin türelmi rendelete után „megszentelték” a pogány vallásokat, azaz átnevezve beolvasztottak rengeteg dolgot a keresztény tanításokba, szokásokba. Mindezek miatt a jámbor atyák a szentségre való intésnél az italozáshoz hasonlóan a táncok is tiltották. Odáig jutott a dolog, hogy az ünnepnapok előestéjén előforduló táncos mulatságok miatt 789-ben egyházi zsinat betiltotta a táncot a templomokban és a templomkertekben. Ezek miatt sokan a keresztények közül ma is isten-ellenesnek, testi, de minimum illetlen dolognak tartják a táncot, ami még táncórákon csak-csak elmegy, de istentiszteleten semmiképp se.

Ugyanakkor nem volt teljességgel ellenséges a tánccal szemben az egyház, az őskeresztény liturgiában helye volt a táncnak.  A tánc fontosságát mutatja, hogy az ókeresztény írásokban gyakran foglalkoznak vele. Tertulliánus  említi, hogy a  2. és 3. század fordulóján a himnuszokat a templomban tánc kíséretében adták elő, az ószövetség táncos jeleneteit beemelték a liturgiába. Az ókeresztény templomokban az oltár előtti térben a nagyobb ünnepekhez kapcsolódóan ( Karácsony, Vízkereszt, Húsvét ,Pünkösd )a tánc is része volt a szertartásnak. Vannak elemzők, akik a római katolikus egyház szertartásain a papok és ministránsok mozgását ezeknek a régi táncoknak a maradványának tartják.
Az egyik ókeresztény egyházatya Novatianus írásában (De spectaculis, A látványosságokról) Bibliai példákkal védelmezi a táncot Dávid táncának szakrális mivoltát és a körtáncokat elemezve.  Arról is ír egy másik művében, hogy a világi tánc mellett létezik a tánc magasztosabb formája, ami szent tánc. Táncra biztatta híveit Szent Bazil bizánci egyházatya is. A táncot már a korai időben is felhasználták evangelizációs célokra: a misztériumjátékokban profi táncosok, színészek mutatták be a templom falain kívül a bibliai történeteket, egyéb tanításokat.

Tánc a Bibliában

 A tánctörténeti leírások több típusú táncot említenek. A varázsló, liturgikus táncot, alkalmakhoz kapcsolódó táncok (születési, avatási, szerelmi-udvarlási-esküvői, termékenységi táncok), harci és győzelmi táncot. Ezek közül több megtalálható  a Bibliában.

Liturgikus táncot, amikor a tánc révén (is) igyekeznek az istenük közelébe jutni, segítséget kapni. extatikus táncnak is nevezik. A Biblia Saullal kapcsolatban ír hasonló táncról két alkalommal. Elsőként, amikor királlyá keni Sámuel, és megprófétálja neki, le fog rá szállni az Úr Szelleme és ő is révületbe esik. (Sámuel 1. könyve 10,5-6 és 10-13) Második alkalommal Dávidot szeretné elfogni aki Nájótban van. Saul három alkalommal küldött követeket Dávid elfogására, de mindannyiszor révületbe estek. Végül Saul ment el, akit szintén betöltött az úr Szellem – így mentette meg az Úr a felkentjét. (Sámuel 1. könyve 19,19-24)

Az Úr előtti szent tánc volt Dávid tánca mind a két alkalommal, amikor Isten ládáját vitték. Ő is, és az egész nép is együtt ujjongott az Úr előtt. A Biblia leírja Dávid teljes erővel ugrálva táncolt az Úr előtt. Feleségének Míkálnak, aki megvetette ezért a táncért elmondta, hálából tette ezt, és örömmel alázkodott meg Isten előtt. (Sámuel 2. könyve 6,2-5 és Sámuel 2. könyve 6,13-23)Teljes szívből imádta az Urat az ő egész testével, amit Isten neki adott.

Több zsoltár is ír az Isten előtti öröm táncról, az ő tánccal való köszöntésről. Van, amikor táncot-körtáncot említ a Biblia, de van, amikor csak a dobokat és az egyéb zeneszerszámokat említi. De az utóbbi esetben is biztos, hogy táncoltak, mert így volt szokás abban az időben. Néhány zsoltár például:
Körtáncban éneklik: Minden forrásom belőled fakad. (Zsoltárok könyve 87,7)
Látták, ó Isten, hogyan vonultál be, hogyan vonultál be, Istenem, királyom, a szentélybe. Elöl mentek az énekesek, hátul a hárfások, középen a doboló nők. (Zsoltárok könyve 68,25-26)

Győzelmi – örömtánc volt Mirjám tánca a Vörös-tengeren való átkelés után:
Amikor a fáraó lovai a harci kocsikkal és a lovasokkal együtt a tengerbe értek, visszafordította rájuk az ÚR a tenger vízét, de Izráel fiai szárazon mentek át a tenger közepén. Ekkor Mirjám prófétanő, Áron nénje, dobot vett a kezébe, és kivonultak utána az asszonyok mind, dobolva és körtáncot járva. Mirjám így énekelt előttük: Énekeljetek az ÚRnak, mert igen felséges, lovat lovasával a tengerbe vetett! (Mózes 2. könyve 15,19-21)
Győzelmi tánccal köszöntötte vesztére Jefte lánya az apját (Bírák könyve 11,30-34), és a győztes Sault és Dávidot is:
Egyszer amint hazajöttek, amikor Dávid a filiszteusok leveréséből tért vissza, kivonultak az asszonyok Saul király elé Izráel városaiból énekszóval, körtáncot lejtve, dobolva, vígan, és három húrú hangszeren játszva. A táncoló asszonyok így énekeltek: Megölt Saul ezer embert, Dávid meg tízezer embert! (Sámuel 1. könyve 18,6-7)

Több utalás van a Bibliában arra, hogy a tánc a mindennapi élet része volt, sokkal inkább, mint ma. Siló leányai körtáncot járva jöttek ki a városból (Bírák könyve 21,18-23), Jób a bűnösök gondtalan életének részekénk beszél a táncról (Jób könyve 21,11-13). Nem írja a Biblia, de szinte biztos, hogy Jézus is táncolt a kánaáni menyegzőn. Nehezen elképzelhető, hogy a lakodalomban nem táncolt a többiekkel együtt. (János evangéliuma 2,1-11)

A zsoltárokban egyenesen felszólít bennünket az Ige, hogy táncoljunk az Úrnak! Nem hogy rossz dolog az Úr előtti táncolás, hanem egyszerű engedelmesség:
Dicsérjétek nevét körtáncot járva, énekeljetek neki dob és hárfakísérettel! (Zsoltárok könyve 149,3)
Dicsérjétek dobbal, körtáncot járva, dicsérjétek citerával és fuvolával! (Zsoltárok könyve 150,4)
 

A tánc szerepe a dicsőítésben

Isten úgy alkotta meg a világot és az embert, hogy fizikai valóság legyen. Azt mondta minderre: ez jó. Idegen a Bibliától az a már említett gondolat, hogy a testünk nem jó, csak a szellemi dolgokkal kell foglalkoznunk, csak szellemi módon fejezhetjük ki az Isten iránti szeretetünket.

Isten kreatív, és mi az Ő hasonlatosságára lettünk teremtve. Úgy alkotott meg bennünket, hogy képesek vagyunk nagyon sokféle kreativitásra, sokféle művészi kifejezésre. Ezeket a képességeket azért helyezte belénk, hogy változatosan tudjuk Őt imádni. Másra is használhatók persze az ajándékaink, ami nem bűnös tevékenység, de visszatartani az imádatunk fizikai – táncos megnyilvánulását nem jó. Természetes adottságaink leszorítása ugyanúgy nem jó, mint a lótusz cipő. (Kínában volt szokás, hogy picire nyomorították a kislányok lábát. Az ilyen pici lábacskákra való cipő a lótuszcipő.) Az ember lelke-szelleme akkor egészséges, ha ki tud bontakozni a belé helyezett sokféle ajándék. Ez nem jelenti, hogy táncosnak, művésznek kell lennie mindenkinek, de azt, hogy felszabadultan imádjuk az Urat, és felszabadultan éljünk.
Azt mondja az ige: teljes szívünkből és teljes erőnkből imádjuk az Urat. (Mózes 5. könyve 6,5)Dávid ezt tette, nekünk is ezt kell tennünk. Nem szabad visszatartani magunkat attól, amire az Úr Szelleme vezet. Bizonyságok számolnak be arról, isteni érintések, gyógyulások történtek a dicsőítő tánc alatt.


Felhasznált források:

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések