DicsSuli 2015 Festőkurzus - Kompozíció
Kedd délelőtt
Mit kezdjünk egy alap képpel, egy papírral – vászonnal? Hogy kezdjünk
hozzá?
Ha messziről nézzünk egy képet, nem látszanak a részletek, csak a fő formák,
és a fő színek. Ezek határozzák meg a kép kompozícióját, ami ha jó a kép már
nem lehet nagyon rossz. Ha elrontjuk a kompozíciót, jó képet már nem igazán
tudunk belőle alkotni. A kompozíció a „csontváza”, alapja a képnek.
A kompozíció ugyanakkor önmagában is képes üzenetet hordozni. A fontos
részek felé tereli a figyelmet – kiemel, vagy elrejt, jelentőséget ad.
Nyugalmat vagy zaklatottságot sugall. Az irányok érzelmeket közvetítenek…
Először a főbb kompozíciós megoldásokat mutatom be. Ez a „lecke” 2 ével
ezelőtti DicsSuliban volt, de úgy gondolom, mindenkinek hasznára válik még
akkor is, ha ismétlés.
Lássunk néhány kompozíciós elrendezést! (A rajzokat és az összeállítást
Linwood Berry készítette.)
Aranymetszés és az 1/3 - 2/3 törvény
Az aranymetszés egy olyan arányosság, amit minden kultúrában nagyra
becsülik, és használják. Megtalálható szinte minden élő vagy élettelen belső
arányaiban. Némi túlzással azt lehet mondani, nagyot nem lehet hibázni, ha a
kép aranymetszés szerinti vonalai mentén helyezzük el a kép hangsúlyos
elemét-elemeit.
Az aranymetszés
arányai megközelítőleg megfelelnek az 1/3 - 2/3 aránynak. A matematikai
meghatározás szerint a két szakasz hossza (a és b) úgy aránylik
egymáshoz, ahogy az egész (a+b) aránylik a nagyobbik részhez. Ez
nagyon tudományosan hangzik, de nem kell számolgatni, mert ösztönösen nagy
pontossággal találjuk el azt az arányt.
Konzol, kereszt, alagút
Mind a három kompozíciós elrendezés egy-egy ismert
formára emlékeztet. A konzol és a kereszt különleges alakzatok, amik felhívják
a figyelmet magukra. Az alagút gyakran tájképeken jeleni meg, más témáknál
alkalmazva nagyon expresszív lehet.
Horizont vonalak
Különleges hatása van, ha a horizont vonalat a
megszokottnál alacsonyabbra vagy magasabbra helyezzük.
Alakzatok egy vonal mentén
Ha a kép alakzatait egy vonal mentén rendezzük el,
könnyen irányítjuk a tekintetet az általunk tervezett helyre.
Betűk
Lehetőség van arra, hogy a főbb elemeket egy-egy betű
formájának megfelelően helyezzük el – akár a szokottól eltérő irányban is.
Ritmus
Különböző formák, elemek ritmikus ismétlődése
megnyugtató vagy éppen zaklató hatást adnak attól függően, hogy milyen elemet,
milyen módon helyezünk el (pl.: irányok, sűrűség rendezettség vagy
rendezetlenség…)
Formák
Feladatok
1.
Készítsünk egy kis „ablakot” papírból vagy keresztbe fordított
kezünkből és különböző helyzetekben keressük meg a körülöttünk levő dolgok
érdekes kompozíciós kivágásait.
2.
Rendezzünk el a valóságban vagy csak képzeletben különböző
alakzatokat miközben kísérletezünk újabbnál újabb izgalmas kompozíciókkal.
3.
Egy általunk kedvelt és gyors eszközzel (pl. szénnel)
készítsünk kompozíciós vázlatokat. Legegyszerűbb ha most még csak
fekete-fehérben dolgozunk, de ezt rátok bízom. A vázlatoknál felhasználhatjátok
az előző két feladat során kialakított jól sikerült kompozíciós beállításokat,
de lehettek teljesen szabadok és alkothattok egy szívünkből jövő képet is. Itt
nincs semmi tét, csak játszunk. Senki se izguljon! Nem szükséges most figurálisnak
lenni, csak a fő elemek elhelyezése számít.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése