A Zorn paletta

 

Anders Zorn, Csipke varrás, 1894

Hosszú idő után ismét jelentkezek itt a blogon. Július közepén ismét volt DicsSuli, és azon belül a festőkurzus Linwood Berry-vel. Az idei kurzus is igazán jó volt annak ellenére, hogy nagyon rövidre szabott volt az időnk.

Lin a Zorn palettát hozta témaként, ami elsőre gondolom senkit se hoz lázba. Anders Leonard Zorn (1860-1920) egy nálunk kevésbé ismert svéd festőművész volt. A nagyszerű képei mellett arról híres, hogy csak néhány színt használt, igazából többnyire csak kettőt a fekete és fehér mellett a sárga okkert és kadmium világos vöröset plusz a csontfeketét és a titánfehéret. Ezekkel a színekkel hihetetlenül sok egymással harmonizáló árnyalatot hozott létre. Persze ez nem volt kőbe vésve nála, szükség esetén cserélte a vörösöket, néha használt kéket is, de általánosságban ki lehet róla jelenteni, hogy nagyon kevés színt használt. 

Zorn korának kiemelkedő festője volt, de ma is érdemes megcsodálni a képeit. Gyönyörű az impresszionista ecsetkezelése és nagyszerű a kompozíciós képessége.

Anders Zorn, Cristina Morphy, 1935


Anders Zorn Hölgy cigarettával, 1892


Anders Zorn Miss Law portréja,1885 

Anders Zorn A menyasszony, 1886

Ma nagyon divatos Zorn palettája, mert egyre több festő ismeri fel az un. korlátozott paletta jelentőségét. Hasznos, ha kevés színt használunk: a kép színvilága garantáltan harmonikus lesz, fejlődik a színkeverési képességünk és a kreativitásunk nagyot lép előre. De nem csak ezért hozta Lin idén ezt a feladatot, hanem hogy segítsen általa is meglátni azt a csodát, amikor Isten a korlátozott helyzetekből váratlanul valami nagyszerűt hoz létre. Ez olyan, mint a kenyér szaporítás: odaadjuk a két halacskánkat és az öt kicsi kenyerünket Jézusnak, és Ő szinte végtelen gazdagságot csinál belőle. A végén Elizeussal együtt mondhatjuk: áldásommá vált a nagy keserűség (itt a szín-hiány :-)).

Ha rákeresünk a neten általában nagyon bonyolult színkeverési táblázatokat találunk, de Lin a rá jellemző zsenialitással egy nagyon egyszerű és gyors verziót mutatott nekünk, ami összességében ugyanolyan jól használható, mint a bonyolultak. Azért, hogy ti is kipróbáljátok ezt a csodát, bemutatom nektek, hogy készíthetitek el otthon. 

A következő eszközökre lesz szükségetek: festékek - titánfehér, (korom)fekete, sárga okker, cadmium világos vörös (én vermiliont más néven cinóbert használtam), payne szürke. Egy szélesebb ecset, ha van vestőkés a színek keveréséhez.

Először húzzatok 4 függőleges csíkot a lapon, ezen lesznek a fő színtengelyek. Utána a fessétek fel a négy színt: a fehéret, feketék, sárga okkert és a cadmium világos vöröset, és közéjük keverjük ki a narancsot. 


Most fehéret adunk a sárgához, a narancshoz és a vöröshöz.



Majd ehhez a fehéres keverékhez adunk egy kevés feketét, a következő sorban több feketét.


Következőképp az alapszíneket (sárga, narancs, vörös) feketével keverjük. Én itt nem tudtam ellenállni, és három keverési arányt festettem fel. Persze ti csinálhatjátok csak a legsötétebb árnyalattal.

Végül kikeverjük a szürke árnyalatait.

Ha megnézzük az eredményt, meglepő dolgokat láthatunk: annak ellenére, hogy nincs kék a palettán kékes színeket a szürkéknél, a sárgával keverve zöldes árnyaltok, a vörössel keverve lilás színek jelennek meg! A narancs a feketével nagyon szép barnát ad, ha még fehéret adunk hozzá szép bézs lesz. Persze ezek a színek tompábbak, amint a „tubus színektől” megszoktunk, viszont némi kreativitással és gondolkozással szinte minden megfesthető.

 

Lin bemutatta a saját Zorn paletta verzióját, ami megoldást ad a kék hiányára. Annyit módosított, hogy a fekete helyett payne szürkét használ. A payne szürke egy nagyon különleges szürke, nem véletlen népszerű. Csak két színből áll: ultramarin kékből és égetett siénából. Ezzel a két színnel a fehérrel kiegészítve szintén csodálatos palettát lehet létrehozni - de egy másik történet…

Az összehasonlítás érdekében megcsináltam ezt a verziót is. Nagyon tanulságos, érdemes rászánni az időt. Ha megnézitek, látjátok, hogy a fehérrel keverve kékesebb színeket kapunk, a sárga oszlopában zöldesebbek a tónusok, míg a vörösnél intenzívebb a lilás árnyalat. Összességében élénkebbek a színek, ami nagyon jó hír annak, aki (mint én is) szereti az intenzívebb árnyalatokat.


Ha akarjátok, tovább kísérletezhettek különböző árnyalatú vörösekkel, okkerekkel, fehérekkel és feketékkel – szürkékkel. Ez amellett, hogy rengetek tapasztalatot ad, ami később nagyon jól jön a festés során, segít abban, hogy kialakuljon a saját sínpalettátok, és a saját stílusotok.

Végül megosztok két összetettebb keverési módot, hátha ezzel kívánjátok elütni a nyári szabadságot.






A színtáblátok elkészítése után klassz élesben kipróbálni ezeket az árnyalatokat. javaslom, ti is fessetek néhány szép képet a Zorn paletta segítségével. :-)
Alkotásaitokat és a véleméyeiteket osszátok meg itt a blogon és a Keresztény képzőművészek Facebook csoportban.


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések