A Zorn paletta
Anders Zorn, Csipke varrás, 1894
Hosszú idő után ismét jelentkezek
itt a blogon. Július közepén ismét volt DicsSuli, és azon belül a festőkurzus
Linwood Berry-vel. Az idei kurzus is igazán jó volt annak ellenére, hogy nagyon
rövidre szabott volt az időnk.
Lin a Zorn palettát hozta témaként, ami elsőre gondolom senkit se hoz lázba. Anders Leonard Zorn (1860-1920) egy nálunk kevésbé ismert svéd festőművész volt. A nagyszerű képei mellett arról híres, hogy csak néhány színt használt, igazából többnyire csak kettőt a fekete és fehér mellett a sárga okkert és kadmium világos vöröset plusz a csontfeketét és a titánfehéret. Ezekkel a színekkel hihetetlenül sok egymással harmonizáló árnyalatot hozott létre. Persze ez nem volt kőbe vésve nála, szükség esetén cserélte a vörösöket, néha használt kéket is, de általánosságban ki lehet róla jelenteni, hogy nagyon kevés színt használt.
Zorn korának kiemelkedő festője volt, de ma is érdemes megcsodálni a képeit. Gyönyörű az impresszionista ecsetkezelése és nagyszerű a kompozíciós képessége.
Anders Zorn, Cristina Morphy, 1935
Anders Zorn Hölgy cigarettával, 1892
Anders Zorn A menyasszony, 1886
Ma nagyon divatos Zorn palettája,
mert egyre több festő ismeri fel az un. korlátozott paletta jelentőségét. Hasznos, ha kevés színt használunk: a kép színvilága garantáltan harmonikus
lesz, fejlődik a színkeverési képességünk és a kreativitásunk nagyot lép előre.
De nem csak ezért hozta Lin idén ezt a feladatot, hanem hogy segítsen általa is
meglátni azt a csodát, amikor Isten a korlátozott helyzetekből váratlanul
valami nagyszerűt hoz létre. Ez olyan, mint a kenyér szaporítás: odaadjuk a két
halacskánkat és az öt kicsi kenyerünket Jézusnak, és Ő szinte végtelen
gazdagságot csinál belőle. A végén Elizeussal együtt mondhatjuk: áldásommá vált
a nagy keserűség (itt a szín-hiány :-)).
Ha rákeresünk a neten általában
nagyon bonyolult színkeverési táblázatokat találunk, de Lin a rá jellemző
zsenialitással egy nagyon egyszerű és gyors verziót mutatott nekünk, ami
összességében ugyanolyan jól használható, mint a bonyolultak. Azért, hogy ti is
kipróbáljátok ezt a csodát, bemutatom nektek, hogy készíthetitek el otthon.
A következő eszközökre lesz szükségetek: festékek - titánfehér, (korom)fekete, sárga okker, cadmium világos vörös (én vermiliont más néven cinóbert használtam), payne szürke. Egy szélesebb ecset, ha van vestőkés a színek keveréséhez.
Először húzzatok 4 függőleges csíkot a lapon, ezen lesznek a fő színtengelyek. Utána a fessétek fel a négy színt: a fehéret, feketék, sárga okkert és a cadmium világos vöröset, és közéjük keverjük ki a narancsot.
Most fehéret adunk a sárgához, a narancshoz és a vöröshöz.
Következőképp az alapszíneket
(sárga, narancs, vörös) feketével keverjük. Én itt nem tudtam ellenállni, és
három keverési arányt festettem fel. Persze ti csinálhatjátok csak a legsötétebb árnyalattal.
Végül kikeverjük a szürke árnyalatait.
Ha megnézzük az eredményt,
meglepő dolgokat láthatunk: annak ellenére, hogy nincs kék a palettán kékes
színeket a szürkéknél, a sárgával keverve zöldes árnyaltok, a vörössel keverve
lilás színek jelennek meg! A narancs a feketével nagyon szép barnát ad, ha még
fehéret adunk hozzá szép bézs lesz. Persze ezek a színek tompábbak, amint a
„tubus színektől” megszoktunk, viszont némi kreativitással és gondolkozással
szinte minden megfesthető.
Lin bemutatta a saját Zorn
paletta verzióját, ami megoldást ad a kék hiányára. Annyit módosított, hogy a
fekete helyett payne szürkét használ. A payne szürke egy nagyon különleges
szürke, nem véletlen népszerű. Csak két színből áll: ultramarin kékből és
égetett siénából. Ezzel a két színnel a fehérrel kiegészítve szintén csodálatos
palettát lehet létrehozni - de egy másik történet…
Az összehasonlítás érdekében
megcsináltam ezt a verziót is. Nagyon tanulságos, érdemes rászánni az időt. Ha
megnézitek, látjátok, hogy a fehérrel keverve kékesebb színeket kapunk, a sárga
oszlopában zöldesebbek a tónusok, míg a vörösnél intenzívebb a lilás árnyalat.
Összességében élénkebbek a színek, ami nagyon jó hír annak, aki (mint én is)
szereti az intenzívebb árnyalatokat.
Ha akarjátok, tovább
kísérletezhettek különböző árnyalatú vörösekkel, okkerekkel, fehérekkel és
feketékkel – szürkékkel. Ez amellett, hogy rengetek tapasztalatot ad, ami
később nagyon jól jön a festés során, segít abban, hogy kialakuljon a saját sínpalettátok,
és a saját stílusotok.
Végül megosztok két összetettebb keverési módot, hátha ezzel kívánjátok elütni a nyári szabadságot.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése