DicsSuli festőkurzus 2016. Kedd délelőtt
Kompozíció, rajztechnikák
Tanár: Linwood Berry
Linwood Berry kompozíciós vázlata
A kurzus első napját az alapok
erősítésére használta Lin mivel a résztvevők többsége az előző kurzusokon is
részt vett. Az első nap a művészi készségek fejlesztése volt a cél: kompozíció, rajz, szín,
textúra és sok technika megismertetése.
Kompozíció
- Az idei évben a fókuszban a fókusz és a művészi kifejezés volt. A fókuszban található a kulcs üzenet, amit el akarunk mondani a képpel. Ezért nagyon fontos, hogy a kompozícióval és más vizuális eszközökkel egyértelművé tegyük, hol van a kép fő üzenete. Minden más területnek ezt kell erősíteni, alátámasztani. Itt van a legtöbb információ. A kép többi részén ne legyen túl sok információ, gyakran kidolgozatlan, csak textúra szerepel.
- A kompozíció lényege, feladata, hogy szervezze a lapon / térben található elemeket annak érdekében, hogy a tekintete a fókuszpontra vezesse. Ezért először a kompozíciót kell felvázolnunk. Ha ez rendben van, a kép is „működi” fog. Ha nem, hiába jók a részletek, zavaros lesz a kép, elvész az üzenet.
- Amikor egy képet tervez a modellt „kígyó szemmel” nézi – azaz nem fókuszál. Így elvesznek a részletek, csak a formát, a fontos dolgokat látja.
- A fókuszpontok kiemeléséhez a kontrasztot is felhasználhatjuk. Itt legyen a legsötétebb és legvilágosabb találkozása (tónus kontraszt), a komplementer színek találkozása.
Prófétai festés – művészi kifejezés
- Nem fotót akar csinálni az almáról– arra a fényképező való: az almát akarja interpretálni. Minőséget ad át, az alma lelkét: Miért egyedi? Mi a lényeg? Mi az üzenet?
- A prófécia: kinyilatkoztatás: Isten kinyilatkoztatja önmagát. A művész is hasonlóképpen kinyilatkoztatja önmagát: a szívét rakja a vászonra. A prófétai művész istent nyilatkoztatja ki az alkotásain keresztül – és természetesen az ő szíve –lelke is megjelenik közben.
Gyakorlatok
Tónusozás szénnel és ceruzával
A képeken legalább 4 tónus (árnyalat) szokott megjelenni. A
négy tónusérték létrehozását gyakoroltuk szénnek és ceruzával.
1. feladat: A szén négy árnyalata
Készíts négy négyzetet egymás mellé. Az egyik maradjon fehér
– és már kész is van az első tónus. J A másik széle legyen a
legsötétebb árnyalat. A közöttük levő két négyzetet a köztes árnyalatokkal
töltsd ki.
A szén jellemző technikája a felhordás utáni maszatolás
újjal vagy papírral, de meghagyhatod a vonalakat is – vagy kombinálhatod a
különböző lehetőségeket.
Bónusz feladat: készíthetsz egymás mellé több négyzetet,
amiket több, finomabb árnyalattal töltesz ki.
2. feladat: Alma (és az ő lelke)
Tónus gyakorlat szénnel domború felületen. Egy gyors próba
miként lehet térbeliséget érzékeltetni a tónus különbségekkel. Fontos, hogy
megjelenjen a négy árnyalat.
3. feladat: Hatching technika – azaz tónus készítés vonalkázással
Tiszta ceruza technika és nagyon művészi a vonalkázás
angolul Hatching. A technika lényege, hogy meghagyjuk a vonalakat, a rétegek
számával, a vonalak irányával alakítjuk ki a különböző tónus mélységeket.
Tipikus grafikus technika, alkalmazzák a rézkarcoknál, linó és fametszeteknél.
Az előző feladathoz hasonlóan négy négyzetet rajzolunk, a
két szélső lesz a fehér, ill. a legsötétebb.
A legvilágosabb tónusú négyzetet 45°-ban el kezdjük
vonalkázni. A második négyzetbe egy plusz réteget rakunk ellenkező irányba
vonalkázva. A harmadikban egy függőleges sor kerül.
Bónusz feladatok:
- Készíthetünk több négyzetet, amikben a vonalak sűrűségével, a rétegek számával több és érzékenyebb tónusokat hozunk létre.
- Kísérletezhetünk a vonalak irányával, ívével.
- Nézzünk példákat az előttünk járóktól: keressünk olyan rajzokat, amik tisztán vonalkázással készültek és olyanokat is, ahol kombinálták más technikákkal.
Osszátok meg az elkészült munkákat a Facebook csoportunkban!
Amennyiben még nem vagy a csoport
tagja, és el tudod fogadni céljainkat és hitvallásunkat jelentkezz
közénk.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése